Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

MPX Multigyro i Tundra!

Minimera
X
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

• MPX Multigyro i Tundra!

I väntan på min nya segelkärra så må man ha nåt annat att göra så jag har precis installerat gyro i min Tundra. Tidigare satt det FrSky mottagare S6R (inbyggt gyro) i Tundran, men nu när jag sålt min FrSky-radio så passar det ju bra att montera i G3-gyrot. Blir det bara lite varmare så ska jag ut på en testtur. MPX-gyrot är enklare än FrSky-gyrot, man får inte gyrofunktion på båda skevarna men jag tror det blir bra ändå.

/Ville
    "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

Sätt en Y-kabel till skeven så löser du det problemet. Var så jag gjorde när jag använde ett likadant gyro. (Var kanske förresten du som köpt mitt gamla)

Kommentar

Redigering av en kommentar
      Hej Ken1!
      Så var det nog. Ska prova y-kabel. Tackar! :-)

Hej Ville,
    Det fungerar faktiskt väldigt bra med gyro på bara ett skevroder...
    Jag tror jag skrev om det i en artikel för några år sedan, ska se om jag hittar den...
    Legio Patria Nostra

Kommentar

I gyrots barndom (för flygmaskiner) så körde jag också en maskin med gyro på bara ett av skevrodren och visst fungerade det men numera slipper man ju sådana kompromisser.
      Kör FrSky och deras "gyromottagare" S6R eller S8R i nästan alla nya modeller och då kan man ju dessutom göra alla gyro-inställningar direkt ifrån sändaren.
      Roger

Kommentar

Hej Roger!
        Jo, jag vet att FrSky´s S6R och S8R i kombination med Horus X12 och X10-sändarna är smidiga i det fallet. Men nu har jag sålt alla FrSky-prylar (igen :-)) så en får hålla till godo med Multiplex. Nu skulle jag kunna uppdatera med en Multiplex WINGSTABI EASY Control RX-7-DR-mottagare och få i princip motsvarande och lika smidig hantering som med FrSky, men nu tar jag inte detta med gyro så allvarligt, har den bara i Tundran, mest på skoj. Kommer aldrig att använda gyro i mina segelkärror.
        Tror dock att gyron fyller en bra funktion i många modeller, stora som små...

/Ville :-)

Oj!
      Halkade in på ett bananskal!
      Är det någon som kan förklara varför man inte får har några mixers i sändaren när man kopplar in en gyrostabilisator på modellen?
      I stort sett alla gyron som jag kollat på varnar för detta.
      Några flygare i vår klubb menar att det inte kan ha någon betydelse eftersom mixningen sker före gyrot!
      Vi har sökt på nätet för en förklaring men inte hittat någon.

Bengt R

Kommentar

Nej Bengt!
        Har inget svar på din fråga mer än att jag vet att i alla fall Multiplex G3 Multigyro har inbyggda mixar för deltavingar och v-stabbeförsedda flygplan och då får inga delta eller v-tail-mixningar finnas inkopplade i radion. Mixningar i vanliga flygplan med normal stabbe och fena tror jag fungerar bara bra. Om man trimmar under flygning så måste systemet justeras enligt instruktioner. Nedan ett klipp från G3 Multigyro-manualen.

"citat" The gyro system MULTIGyro G3 contains mixing functions

for flying wing and delta wing aircraft as well as aircraft with

a V-tail. If one of these mixing functions (aircraft types) is

selected at the gyro, neither a V-tail nor a delta wing mixer

can be activated or used at the transmitter."citat!

"citat" 6.6 Servo middle adjustment, neutral rudder position

Centre all the rudders by adapting the length of the ball linkage

rod or setting it correctly using the trim keys (or sub-trim) of

the transmitter. The middle position of the gyro system then

has to be re-adjusted. Toggle the 3-way switch twice within

one second between Standard and Heading hold.

The blue LED flashes rapidly for approx. one second during

this process. Once the middle adjustment has been saved, the

blue LED starts to flash again. The same process is necessary

after carrying out a trim change in flight or if you are using a

new remote control system."citat"

/Ville
        Senast redigerad av Ville ; 2019-03-22, 14:38 .

Kommentar

Tack för svaret!
          Att man inte kan ha mixer i både sändaren och gyrot är ju logiskt men att man varnar för mixer i sändaren när man flyger med "normal" stabbe är lite ologiskt!
          Får väl testa vad som händer I verkligheten. Går det illa, är det ju enkelt att slå från gyrot med brytaren på sändaren.
          / Bengt R

Kommentar

Hej Bengt!
            Om jag förstår det rätt så varnar tillverkaren av ditt gyro för att använda mixer i sändaren när man flyger med "normal" stabbe? Det gör ju inte Multiplex angående Multigyro G3 som jag förstår. Har förvisso inte testat med några mixningar. Ska prova med någon typ mixer i Tundran när jag får tid, får försöka hitta på någon lurig höjd-sida-skevmixer.

/Ville

Kommentar

Hej Ville.
              I anvisningarna till de flesta gyron står att man alltid ska ta bort alla mixningar i sändaren innan man installerar gyrot. Kanske för att vara säker på att inte få problem om man väljer V-tail eller delta.
              Jag tänker testa att mixa in flaperons med lite dykkompensation på höjdrodret för att minska fart i landningen. Om det funkar utan problem så är det OK att ha mixning i sändaren när man har "normal stabbe"!

/ Bengt R

Kommentar

Vad är det för gyro du har?

Beror nog som sagt på vilken typ av mixning vi talar om. Att t ex mixa in lite dykroder till flapsen har jag då inte märkt några som helst problem med när det gäller mina S6R/S8R-"gyro-mottagare".
              Roger

Kommentar

Jag gissar att tillverkarna gör det enkelt för sig och säger att det generellt inte skall blandas mixar med gyro, men nog kan det funka i vissa fall.

Exemplet att mixa dykroder med klaffutslag kan absolut bli fel. Med gyrot aktiverat så tolkas inte styrsignalen (spakutslaget) som ett roderutslag. Om gyrot är i "heading mode" så tolkar gyrot styrsignalen som en rotationshastighet och ställer ut det roderutslag som behövs. Har man t.ex. mixat 20% dykroder för att trimma ut klaffen så blir det fel när gyrot aktiveras. Då vill istället gyrot dyka med 20% av max rotationshastighet. Om gyrot däremot är i "rate mode" så kan det fungera ok att använda mixen. Det beror alltså både på typ av mix, gyroinställningar och gyrots mjukvara vill jag påstå, men med lite förnuft och försiktighet är det bara att prova.

Kommentar

Arbetar...
                X