Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Elspeed är kul!

Minimera
X
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

• Elspeed är kul!

Jag ville mest testa att skapa ett nytt ämne på det nya forumet så det fick bli här. Jag längtar efter att det skall bli barmark och flygväder igen så att jag kan börja flygträna och även provflyga min senaste speedmaskin. Den nya (till höger i bild) är byggd för att jaga FAI-rekordet med. Då får jag bara använda 10S. Maskinen till vänster som jag tränar med är 40 gram för tung och har dessutom 12S så den får jag inte använda för ett officiellt rekord.12S maskinen mosar jag ut 10kW ur (50V och 200A) Den nya 10S motorn är bänkad på 42V till över 270A! Den har ett VANSINNIGT vridmoment och det gav en del strul i bromsbänken. Tanken är att åka till Tyskland och tävla där i sommar. Håll tummarna. /Tomas Leijon, Tullinge Mfk.

Som en kanonkula! Hur startar du, handkast eller med nån form av katapult eller startvagn? Jäkligt fränt!

/Ville
    "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

Kommentar

Hej Ville! Det är rejäl språngmarch och handkast som gäller. Då det är 24" stigning på propellern så kan man bara ha 6-7% pådrag i starten annars stallar propellern och all dragkraft försvinner! Jag har ngn filmsnutt från Malung som jag skall lägga upp på tuben så kanske jag kan länka den härifrån sedan. Du hör den mest för syns gör den knappt!
      /Tomas
      Senast redigerad av Tomas Leijon ; 2019-02-15, 18:40 .

Kommentar

Ja Tomas, den där vore kul att se i verkligheten...
        :-P
        Legio Patria Nostra

Kommentar

Sådär. Nu finns snutten uppe på tuben:
          Dra på volymen och njut av det tysta elflyget..... Halva propellern går i överljudsfart på fullskaft, därav ljudet! Proppen är en 12 X 24 och det varvar 27.000rpm btw... :-)
          https://youtu.be/_TJET5pojlk
          Senast redigerad av Tomas Leijon ; 2019-02-18, 20:15 .

Kommentar

Ojoj, den försvinner fort i horisonten. Lite nyfiken på vad du har servon i modellen?

/Ville

Kommentar

Det är i stort sett bara MKS 6625 som funkar då kraven på nollåtergång och styrka och tjocklek är så galna. Vi kör dom på 2S rakt in och växlar dom tre ggr via linkarna så styrkan räcker till då (30kg).
              Bifogade filer

Kommentar

Intressant! Trodde du använde några "buffligare" jätteservon,men så är det inte alltså.

/Ville

Kommentar

Det som gör att roderlasterna på obalanserade roder blir höga är förutom fart även kordan. I speed vill man hålla kordorna så små som möjligt för att på detta vis få upp egenfrekvensen på rodret så högt som möjligt. Detta för att görligaste mån få bort risken för roderfladder vilket är en total katastrof i de här farterna. Rodrena på det här monstret har en korda på bara ett par cm (pyttesmala roder mao). Detta innebär också att det nästan slutar styra helt i lägre farter så landningsinflygningarna måste planeras NOGA!
                  Senast redigerad av Tomas Leijon ; 2019-02-16, 11:36 .

Kommentar

I kväll borras och gängas det för de fyra låsskruvarna som skall hålla hela motorn på plats.
                    Bifogade filer

Kommentar

Vilken fin! Tror jag! Föreställer detta nosen fram till torpeden?
                      MVH
                      //Bokis

Kommentar

Arbetar...
                      X