Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Black Hours Excel 2000 El motor

Minimera
X

• Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

• Black Hours Excel 2000 El motor

Hejsan någon som satt i elmotor i denna modell,tacksam för tips mvh jonny

Antar att du avser Black Horse Excel 2000 - https://www.minicars.se/sv/artiklar/...50mm-artf.html
    Så det inte blir några missförstånd.
    Roger

Kommentar

stämmer är den modellen,när man frågar hobby handlare får man så olika rek på drivlina

Kommentar

En bit ner på denna sida hittar du specen på den rekommenderade motorn (Rimfire 0.55) - http://www.greatplanes.com/motors/gpmg4505.php
        Försök hitta en motor med ungefär den specen och kör på det sättet. Tydligen en 6S-ack som används till en motorn men det beror nog till stor del på motorns kV. Du kan säkert få tag i en snarlik motor med lite högre kV så att du skulle kunna köra på 4S men då måste du ha ett kraftigare fartreglage (samma effekt med 4S som 6S genererar högre ström).
        Men - kärran verkar rätt tung för sin storlek om man skall tro specen så det finns nog bättre eldrivna kärror i den storleken - t ex E-Flite Turbo Timber. Den flyger du lätt på en liten 4S-ack - t ex Tattu 4S2300 och är väldigt lättflugen-
        Roger

Kommentar

Tackk för svaret mvh jonny

Kommentar

Gjorde en körning i eCalc, se bilderna. Jag gillar Roxxymotorerna, har en som drar bra och är tyst och känns robust. Dessutom finns de hos en rc-handlare nära mej.
            Du kan även kolla i forumet efter en tråd om Gårdstads SK-78, där har jag beskrivit min. SK78 och Excel2000 är i grunden ganska lika varandra.
            Ska jag tycka något så verkar Excel 200 vara väldigt tung, enl rc-flight ska den väga 2500 gram, känns som om Du borde kunna nå neråt 2200-2300.
            "If it looks allright, it flies allright"

Kommentar

• jonny
              jonny Kommenterade
              Redigering av en kommentar
              Hejsan var köper du Roxxy motorerna mvh jonny

En sak som jag konstaterat är att moderna konstruktioner nästan till 100 % är bättre flygmaskiner än de gamla konstruktionerna. Har ägt rätt många moderna kärror och de är ofta helt överlägsna gamla konstruktioner a'la denna Excel 2000. T ex den Timber/Turbo Timber jag tipsade om tidigare i denna tråd och som är i ungefär samma typ och storleksklass.
            Och speciellt om man avser konvertera en ursprunglig "metanol-maskin" till eldrift eftersom dessa maskiner ofta är lite "robustare"/tyngre för att bl a kunna motstå alla vibrationer som förbränningsmotorn genererat. Och med tyngre maskiner kommer större/tyngre drivlinor för att få vettiga prestanda - för vem vill ha "metanol-prestanda" när man väl lärt sig vad eldriften kan åstadkomma...
            Roger

Kommentar

Roger: Baserat på mina erfarenheten av just SK-78:an jag flyger håller jag helt med Byggd från scratch i balsa/plywood hade den vägt max 1600 gram
              Sedan är det vingprofilen, tjock som attan för bra lyft och lågfartsegenskaper, speciellt långsam är den inte ändå.

Turbo Timber är en kanonmodell, en klubbkamrat har en, Funcuben en annan. Varför inte nämna Tundra när vi ändå håller på
              Men nu ska vi inte kapa tråden, Excel 2000 kommer säkert att flyga i elutförande
              "If it looks allright, it flies allright"

Kommentar

• jonny
                jonny Kommenterade
                Multiplex fun cub rr,hur är den modellen,

Då kan vi också nämna bl a Arrows Big Foot, FMS Kingfisher, FMS Super EZ V.4, E-Flite Valiant 1.3 och E-Flite Maule M7 - för att ta några relativt nya och mycket välflygande högvingade kärror.
              Roger
              Senast redigerad av mcregor ; 2020-10-17, 16:26 .

Kommentar

• jonny
                jonny Kommenterade
                Multiplex fun cub rr,hur är den modellen
            Arbetar...
            X