Jag gjorde ett fynd på marknaden i Vara den 1 november, en fläkt från en Kyosho F16. Ett fynd är nåt man inte behöver, till ett pris man inte kan motstå.
Den drar i alla fall cirka 20 A när den matas med en bra 3S-ack.
Rotordiametern är drygt 50 mm.
Vad ska jag ha den till? Finns det nåt plan att rekommendera? Jag har 3d-skrivare
50 mm fläkt över, vad ska jag bygga?
-
Stefan Tholin
Re: 50 mm fläkt över, vad ska jag bygga?
En sån här:
Om du inte redan bestämt dig skulle jag vilja föreslå Saab J21-R. Jag har för mig att det fanns en ritning till J21-A i en gammal (80-tal?) Allt om Hobby som kanske går att modifiera. (Med reservation för att jag inte kan någonting alls om varken EDF:er eller scratchbygge så jag har ingen aning om förslaget är realistiskt eller inte.)
-
Stefan Tholin
Jag har börjat med MIG15 och det går framåt. J21R vore kul, jag får testa den sen
-
Stefan Tholin
Premiärflygning igår och det gick bra. Trots kraftig vind och ett fartreglage som inte funkar på full gas!
Fläkten kommer från en Kysoho F16. Motorn är inte märkt men den är ju alla fall borstlös. Den drar drygt 20A. Planet väger strax under 500 gram med 3S 850.
Jag ändrade lite jämfört med ritningen för att få lite bättre luftflöde genom kroppen. Spanten bantades så mycket det gick. I ett fall tog jag bort övre halvan helt. Nosen byggdes runt ett 3d printat plaströr så att det gick lättare att forma insidan, som ju i det här fallet är viktigare än utsidan. Första flygning gjordes helt utan extra luftintag och det funkade. Till flygning två gjorde jag ett hål på var sida och det blev bättre fart. Inte oväntat eftersom ritningen visar det också. Alla Tony Nijhuis' konstruktioner verkar ha cheater holes. Nu börjar fintrimning och byte av fartreglage.
Fläkten kommer från en Kysoho F16. Motorn är inte märkt men den är ju alla fall borstlös. Den drar drygt 20A. Planet väger strax under 500 gram med 3S 850.
Jag ändrade lite jämfört med ritningen för att få lite bättre luftflöde genom kroppen. Spanten bantades så mycket det gick. I ett fall tog jag bort övre halvan helt. Nosen byggdes runt ett 3d printat plaströr så att det gick lättare att forma insidan, som ju i det här fallet är viktigare än utsidan. Första flygning gjordes helt utan extra luftintag och det funkade. Till flygning två gjorde jag ett hål på var sida och det blev bättre fart. Inte oväntat eftersom ritningen visar det också. Alla Tony Nijhuis' konstruktioner verkar ha cheater holes. Nu börjar fintrimning och byte av fartreglage.
- Bilagor
-
- Skärmbild 2026-03-31 104157.png (457.85 KiB) Visad 1357 gånger